Het Renaissance Consort Hoeksche Waard treedt op tijdens de Winterkostdag van SSO op vrijdag 21 september a.s. Het Renaissance Consort speelt, zoals de naam al doet vermoeden, werken uit de Renaissance periode (1450-1600) met soms een stapje terug naar de Middeleeuwen en een stapje vooruit naar de Baroktijd. Aanvankelijk was het de bedoeling alles op authentieke instrumenten te spelen. Dit was echter een zeer kostbare zaak om deze instrumenten aan te schaffen. Toch is het gelukt om enkele instrumenten in bezit te krijgen om zo het authentieke geluid van die periode te bewerkstelligen. We noemen hierbij de tenorkromhoorn, altkromhoorn en de schalmei, terwijl ook een authentieke trom deel uitmaakt van de collectie oude instrumenten. Onlangs nog werden deze instrumenten aangevuld met een portatief, een klein, draagbaar pijporgeltje. Het portatief werd voornamelijk gebruikt om er wereldlijke muziek op te spelen. De oude instrumenten worden aangevuld met hedendaagse instrumenten als dwarsfluit, blokfluit, altfluit, fagot, hobo, viool en cello.
Het Renaissance Consort, bestaande uit 9 musici, laat graag van zich horen. Was de Middeleeuwse muziek rijk, maar ongeorganiseerd, in de Renaissance ontstond een nieuw wereldbeeld waarin de mens centraal stond. Aangezien de mens als de maat der dingen wordt beschouwd, is het begrijpelijk dat ook de muziek wat meer samenhang ging vertonen. Was het voordien, in de Middeleeuwen dus, nog voornamelijk kerkmuziek, in de Renaissance werd wereldrijke muziek steeds belangrijker. De muziek onderging een verandering, het lag goed in het gehoor en, ook een belangrijke vooruitgang, het werd sterk ritmisch. Hetgeen dirigent Jaap Dekker als trombespeler ook zal laten horen. Net zoals vele andere kunstenaars werden de musici, die veelal ook componeerde beschouwd als vakmensen. De liederen waren niet langer anoniem, want de componisten beschouwden zichzelf nu ook als scheppende kunstenaars. De composities werden nu zelfs beschouwd als kunstwerken. Het Renaissance Consort brengt tijdens de Winterkostdag een aantal van deze kunstwerken uit de periode 1450-1600. Wie dit optreden bijwoont is in staat zich naar eeuwen terug te verplaatsen en zal het concert als heel bijzonder ervaren in het volle besef dat het Consort zoveel mogelijk authentieke composities speelt. ‘De muziek uit de Renaissance is heel speciaal’, vertelt Jaap. Gedurende de donkere Middeleeuwen was er alleen het geestelijke lied en wat muziek van troubadours. Gedurende het daaropvolgende tijdperk van de Verlichting wikkelde men, onder invloed van de nog steeds rondtrekkende troubadours, steeds wereldser klanken. Er ontstonden madriargalen en ballades en er ontwikkelden zich allerlei soorten nieuwe instrumenten. ‘De muziek uit die periode is echt prachtig en geeft een heel authentiek gevoel van die tijd’, vertelt Jaap. ‘Ons repertoire omvat nu zo’n 80 muziekstukken. ‘We spelen suites, symfonieën, canzones, dansmuziek en, verrassend genoeg, ook meezingliedjes! Neem bijvoorbeeld ons volkslied het Wilhelmus. Oorspronkelijk een Frans soldatenlied, toch is dit een heel herkenbare versie van ons huidige volkslied, alleen veel sneller en pittiger. Het publiek zingt het vaak mee en het resultaat is prachtig. Vooral tijdens onze inloop concerten is het heel leuk om muziek en tekst uit te delen en de mensen te horen meezingen, bijvoorbeeld met het liedje ‘Hertog Jan’.’ Het consort heeft al een respectabel aantal uitvoeringen op haar naam. Zo verleende het Renaissance Consort haar medewerking aan een volkskerstzang in de Dorpskerk van Oud-Beijerland, een volksliedsamenzang in Heinenoord en aan koorconcerten in Zuid-Beijerland en ’s Gravendeel. Voorts waren er uitvoeringen bij openingen van exposities in zowel het Oude Raadhuis als het Streekmuseum, bij Klein Profijt, in de Lindenhoeve, op de Rode Kruisboot ‘Henry Dunant’ enz. Uiteraard verzorgde het consort ook de, inmiddels traditionele, inloopconcerten in het Oude Raadhuis. ‘We treden zo’n 6 tot 8 keer per jaar op’, vertelt Jaap. ‘Meer lukt eigenlijk niet. Mijn musici zijn druk bezette mensen en we willen de kwaliteit van onze concerten hoog houden, ondanks het feit dat we voor elk optreden maar één of tweemaal repeteren.
Wat zal dit prachtig klinken,Marja.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes Ans