woensdag 18 september 2013

Lezing met foto's door Wiggele de Haas in Klein Profijt


 Wanneer je het hebt over paddestoelen in de Biesbosch, kijken mensen vaak verbaasd op. Paddestoelen kijken? Maar daar groeien toch nauwlijks of geen paddestoelen, hoor je vaak. Maandag 30 september a.s. wil Wiggele de Haas zijn toehoorders een deel van de rijkdom en verscheidenheid aan soorten in de Biesbosch laten zien. Van wasplaten tot inktzwammen, van enkele milimeters tot decimeters!!

'Sinds ik in de Biesbosch ben komen wonen, begin jaren 80, kijk ik heel regelmatig in de polder en de omgeving naar paddestoelen. Dit doe ik het hele jaar rond,' vertelt Wiggele. 'Van de foto’s die ik laat zien is zo’n 80% in een straal van ca 3 km rondom mijn huis gemaakt. Dat ik zelf in de Biesbosch woon, “de Noordwaard”, maakt het al een stuk makkelijker. Daarnaast kom ik regelmatig in de “Oostwaard” en rondom het Bezoekerscentrum in Dordrecht. Er is een grote verscheidenheid aan landschappelijke elementen zoals weilanden, akkers, grienden, bosaanplanten, zanddepots, dijken en de rivieren. Dat er ook steeds meer dood hout blijft liggen en staan, maakt het gebied mooi voor paddestoelen. Daarbij komen nog eens de grote landschappelijke veranderingen, sinds het hoogwater van 95/96. De noordwaard op de schop, zoals polder Hardenhoek, en thans de Noordwaard II, maken dat er heel veel nieuwe natuur bij komt. Dit soort veranderingen is ook mooi voor paddestoelen, want ook hier in heb je pionier soorten. Al met al een boeiend gebied om eens paddestoelen te gaan kijken.

Datum en tijd: maandag 30 september, 20.00 uur. Plaats: Natuurbezoekerscentrum Klein Profijt, Zalmpad 11, 3261 MD Oud Beijerland.. Toegang: Leden HWL € 2,00, niet leden € 3,00. Meer info: www.wiggeledehaas.nl

Geen opmerkingen: