zaterdag 27 oktober 2012

Binnenkort verschijnt 'Rara dat ben ik' een humoristisch en spannend kinderboek


We hebben er samen hard aangewerkt het afgelopen jaar. Ik schrijvend en Ans tekenend. Hoofdstuk voor hoofdstuk groeide het onder onze handen. Steeds meer kreeg het kinderboek 'Rara dat ben ik' gestalte. Had ik een hoofdstuk klaar dan stuurde ik het naar Ans die dan weer vol enthousiasme achter haar tekentafel kroop. Het verhaal ging leven! Zeker toen ik de prachtige tekeningen van Ans onder ogen kreeg. Zij visualiseerde op prachtige wijze mijn hoofdpersoontje Rara. Dan komt ook het moment om een uitgever hiervoor te benaderen. Ditmaal werd het niet onze eigen uitgeverij zoals ik dat deed bij mijn vorige uitgaven, maar stuurde ik het op naar Uitgeverij Boekscout. Naar aanleiding daarvan kreeg ik twee weken geleden een uitnodiging om over de uitgave te komen praten. Het bezoek resulteerde uiteindelijk in een contract. Je snapt Ans en ik zijn in de wolken. Ons harde werken werd beloond! Nogmaals ploegde ik het manuscript op eventuele fouten door en stuurde de correcties, de tekeningen en het ontwerp van Ans voor de omslag door. Ook bij de uitgeverij werd het manuscript nog eens door een corrector doorgelezen, want niets vervelender dan fouten in een boek. Onderwijl tekende ik het contract en stuurde de uitgeverij mij naar aanleiding daarvan een strak schema toe, waarin het lezen van de drukproeven een onderdeel is. Wanneer we ons daar aan houden, en dat doen we natuurlijk, dan verschijnt 'ons kind' op 16 november a.s. Een mooie tijd zo vlak voor de feestdagen!


Hier een kleine collectie uit de tekeningen die Ans van Ispelen maakte bij het verhaal 'Rara dat ben ik'. Zij maakte ook het ontwerp voor de omslag, maar dat moet nog een verrassing blijven. We kunnen tenslotte niet alles prijsgeven, toch?! Maar wie goed kijkt naar de hond ontdekt daar wel mijn hond Zipper. Gaat deze heer op zijn oude dag zelfs nog een hoofdrol vervullen in mijn boek.
Tijdens mijn bezoek aan Uitgeverij Boekscout kreeg ik ook de beoordeling, een leesrapport van mijn manuscript te zien. De manuscriptbeoordeler schreef daarover het volgende:

Wat een leuk verhaal! Het is bijna als een kinderfilm: kinderen vinden het leuk om te zien omdat ze naar leuke figuren kunnen kijken, maar er zit ook veel subtiele humor verstopt voor volwassenen. Zo ook in dit verhaal. Bijvoorbeeld het feit dat Rara graag een hond wil hebben en de onduidelijkheid over de rekensom, is iets wat herkenbaar is voor kinderen en wat ze erg grappig vinden. Maar er zijn ook situaties, bijvoorbeeld in de gezinssamenstelling van Rara, waarvan de humor kinderen misschien voorbij gaat, maar die door volwassenen wel opgemerkt zal worden.



Ik wil op dit leesrapport nog wel een toelichting geven. Ik weet niet hoe het jullie vergaat bij het voorlezen aan jullie kinderen of kleinkinderen. Maar een boek kan nog zo leuk en spannend zijn voor een kind, om het als volwassene voor te lezen, kan de tekst soms ontzettend saai zijn. Ik heb me bij het schrijven van mijn kinderboeken altijd voorgenomen: dat ga ik anders doen. Ik gaf mijzelf de opdracht dat het voorlezen van een kinderboek voor de volwassenen een feestje moet zijn. Het geeft ook een extra dimensie aan het verhaal. Een soort onderliggende laag die, daar waar het verhaal in volle ernst zich voor het kind ontwikkelt, de volwassene daar iets van humor in ontdekken zal en een lach niet zal kunnen onderdrukken. Ik geloof ook dat daar de kunst zit van het schrijven van een kinderboek. Guus Kuijer bijvoorbeeld was daar een meester in. Verder, en dat heeft de manuscriptbeoordelaar goed opgemerkt, is het een filmisch geschreven boek. De couleur locale, de omgeving en de sfeer moet, vind ik, de lezer helder voor ogen staan. Wanneer de hoofdpersonen zich daarin begeven 'leeft' het verhaal, 'leeft' een kinderboek, ook voor volwassen. Daarom heb ik ook op verzoek van uitgeverij Boekscout al mijn kennissen, collega's en vrienden om toestemming gevraagd om eenmalig hun e-mailadres te mogen gebruiken, zodat de uitgeverij net voor het uitkomen van het boek hen er documentatie over kan sturen, waarbij we natuurlijk hopen dat het boek zal worden aangeschaft. Na uitkomst op 16 november a.s. zal het boek in de webshop van Uitgeverij Boekscout te koop zijn www.boekscout.nl . Uiteraard hopen Ans en ik dat het boek nog voor de feestdagen zijn weg zal vinden als leuk Sint- of Kerstcadeautje. Maar schroom niet om het voor jezelf aan te schaffen, want ik ben er vrij zeker van dat je er van zult genieten! 
Tot slot nog een kleine bloemlezing waarover het boek gaat:

Rara woont samen met haar moeder Pietsie en haar vader Kreukel in een oude school. ‘Als je dag en nacht naar school gaat,’zegt de meester, ‘dan mag ik wel wat van je verwachten.’ Pietsie is hoedenmaakster en geeft tekenlessen. Kreukel werkt in de milieustraat. Samen met haar vriendje Hicham beleeft Rara een spannend avontuur, wanneer een man zijn hond zomaar ineens achterlaat in het park. Vanaf die dag woont en slaapt hond Bas in het keukenkastje van de Oude School, wordt Rara verliefd en speuren ze naar de man die Bas heeft achtergelaten. Krijgen ze de dader te pakken en waarom komt de burgemeester naar de Oude School? Je leest het allemaal in ‘Rara dat ben ik’.

4 opmerkingen:

Ans van Ispelen zei

Oh,wat leuk Marja,dat je al wat tekeningen van me laat zien.
En zo leuk in een collage.
En de rest verklappen we nog niet.

Ik wens je nog een fijne zondag
Groetjes Ans

My name is Riet zei

Dat ziet er geweldig uit Marja. Het wordt beslist een succes. De tekeningen zijn ook prachtig. Alle lof voor jullie twee.

Elisabeth zei

Ik kom via Ans even kijken .Wat leuk zo'n fijne en gezellige samenwerking .Het boek word zeker prachtig.Leuk om even een voorproefje te zien.En het gaat vast en zeker een succes worden
Groetjes Elisabeth

MARIANNE zei

Zo te zien, en te lezen, een hele mooie samenwerking...het lijkt me een heel leuk geschreven boek/verhaal, met prachtige bijpassende tekeningen erin!

Veel succes toegewenst!
Groetjes Marianne.