maandag 5 november 2012

Betekenis van Blauwe Maandag


Blauw had vroeger de figuurlijke betekenis 'onbetekenend, nietig, van weinig waarde'. Een blauwe maandag betekende dus oorspronkelijk vermoedelijk 'een maandag van geen betekenis'. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal ziet een andere betekenisontwikkeling: een blauwe maandag betekende een korte periode waarin men niet hoefde te werken en ging vervolgens ook in het algemeen 'korte periode' betekenen.

Waarom in deze uitdrukking de maandag voorkomt, is niet duidelijk. Er zijn verschillende theorieën in omloop, maar die zijn allemaal omstreden. Ik hou gewoon de betekenis aan van 'een korte periode niet werken.' Dat vind ik wel wat hebben. Aangezien maandag al lang geen wasdag meer is, en zo heel gemakkelijk is vastgeplakt aan de zondag, vind ik het wel mooi om het weekend een beetje te verlengen en vandaag gewoon iets leuks te doen. Zoals nu: uitgebreid ontbijten uiteraard met krantje, daarna eerst mijn blog bijwerken, mooie blauwe foto's bij elkaar zoeken in mijn archief, douchen en samen met echtgenoot plannen maken voor de rest van de dag. Mag de figuurlijke betekenis van Blauwe Maandag dan van 'weinig waarde of betekenis' zijn voor mij zijn de maandagen tegenwoordig van ongekende waarde! Hopelijk betekent de maandag, hoe je hem ook invult, een waardevolle dag. Hij staat immers ook voor een begin....het begin van een werkweek, en begin van iets moois, het begin van een job, het begin van een mooie carrière, het begin van een liefde, een begin van.....ach, vul het zelf maar in en geniet van Blauwe Maandag!

2 opmerkingen:

Ans van Ispelen zei

Erg mooi geschreven,Marja.
En de fotocollage is een juweeltje.
Zo krijgt de kleur blauw,die doorgaans een koele kleur wordt genoemd,toch iets van warmte in zich.

Groetjes Ans

Jolanda zei

Maandag is voor mij altijd een hele drukke werkdag en zeker na een heerlijk weekend valt het niet altijd mee...je collage is prachtig. geniet van de rest van de week. Lieve groet