vrijdag 18 januari 2013

Buiten is het koud, maar binnen....


Buiten is het koud en de verontwaardiging was groot omdat ik niet, zoals iedereen schreef, het leuk vond. Het is mooi en voor de schaatsers wellicht fijn, maar voor mij is het lastig. En mooi, fijn en lastig verhoudt zich niet zo goed. Daarom kies ik voor lekker binnen. Maar om me daar te amuseren moet ik vanmiddag eerst naar buiten. Tijdschriften kopen het nieuwe Wonen, landelijke stijl is uit, de Margriet, de Libelle, flesje wijn, lekkers bij de koffie, en verder heb ik na het Logboek van Mullisch alweer een nieuw boek klaarliggen. Morgenochtend nog wat extra kranten kopen met bijlages. Verf en doeken reeds in huis om te schilderen, want daar is dat mooie witte licht wel weer heel geschikt voor.


 Voor de roman waaraan ik aan het schrijven ben inmiddels weer de juiste informatie binnen.
Afgelopen week met zus Karin naar de film over president Franklin D. Roosevelt geweest 'Hyde park on Hudson' naar de dagboeken van zijn liefje. Een prachtige film die mij nadien altijd weer nieuwsgierig maakt naar zijn leven. Vanmiddag dus ook even naar de boekhandel de Slegte om te kijken of ik iets kan vinden. Boek naar aanleiding van de film Renoir heb ik inmiddels en geeft een mooi, intensief beeld van zijn leven en werken. Gisteren met dochter Inge naar de film 'De Hobbits' geweest. Spectaculair, zeker gezien het feit dat het een 3D film is. Met de daarvoor bestemde brillen zit je dus echt midden tussen de knokkende dwergen, trollen en tovenaars. Lijkt me een mooie aanleiding om ook het boek 'In de ban van de Ring' weer eens te gaan lezen. Met zoveel filmbeeld voor ogen leest dat natuurlijk als een trein. Heb het ooit gelezen, en eigen fantasie daarbij haalt het niet bij de beelden van de film.


Techniek staat tegenwoordig voor niets. Tegenwoordig zo'n superklein noteboekje gekocht zodat ik, wanneer ik 's avonds schrijf, me gewoon op de bank tegenover de openhaard kan installeren om lekker verder te werken. Ha, ha, gezelligheid kent geen tijd. Er zit internet op, dus moet ik onder het schrijven iets opzoeken dan is dat mogelijk. Ik sla de nieuwe tekst op een stickje op. Dat werkt als een goed systeem. De volgende dag kijk ik de tekst van de avond ervoor na, corrigeer, schaaf en verbeter tot het naar mijn zin is en pas dan voeg ik het bij het definitieve manuscript. Zo ontrolt zich langzaam aan het verhaal. Maar het is niet elke dag dat ik kan schrijven, want vaak zijn er weer talloze zaken die ik moet onderzoeken. Soms moet ik daarvoor naar buiten om mensen met kennis te raadplegen, archieven, musea. Vragen die ik beantwoord wil zien omdat ze het verhaal puurder en dichter bij de waarheid brengen. Heb wel geconstateerd dat het schrijven van een historische roman niet altijd meevalt. Maar ik hou wel van een uitdaging, maak me er dan ook niet zo maar vanaf, ook al gaat het schrijven daarom niet altijd snel. Probeer altijd om bij het schrijven overzicht te houden, dat betekent in dit geval dat ik de wereldgeschiedenis, maar toch zeker de vaderlandse geschiedenis van rond 1870 wel in mijn hoofd moet hebben. Dat valt niet altijd mee, daarom heb ik inmiddels veel literatuur aangeschaft om me die tijd eigen te maken, mede om de vragen die een stukje door mij geschreven tekst soms oproept ook te kunnen beantwoorden en al schrijvend te detailleren. Dat kan op het gebied van mode, kleding, dracht, zijn, zoals ik jullie al eerder liet weten, maar ook de politiek, scholing, VOC en de verhoudingen daarbinnen, beroepen als garnalenvisserij, landbouw en het stadse leven in die periode. Wat dronk (was dat b.v. bier, uit een glas of een beker?) en at men in de hogere en lagere stand van de bevolking, kortom hoe zag het leven er in die tijd uit. Uiteraard heb ik vooraf zeker een jaar gegevens verzameld, inmiddels dikke mappen, maar al schrijvende loop je dan toch weer tegen iets aan waarvan je denkt, ja, nu is het zo, maar toen? 


Neem nu alleen al de denkwijze, de psyche van mensen toen en nu. Het leven was rauwer, zeker bij de lagere stand van de bevolking, minder geciviliseerd. De afstand tussen bepaalde bevolkingsgroepen was ook veel groter, het is dan ook leerzaam om boeken als van Charles Dickens en bijvoorbeeld de Camera Obscura te lezen. Niet direct om het verhaal, maar om de al die bovengenoemde zaken. Hoe hebben zij, de schrijvers die in die tijd leefden dat opgelost. Kortom, sneeuw of geen sneeuw, ik ga mij na vanmiddag binnen maar vermaken. Iedereen een fijn weekend gewenst!

2 opmerkingen:

Ans van Ispelen zei

Ja,binnen is het nu goed toeven.
En jij hoeft je dus niet te vervelen.
En je maakt me steeds nieuwschieriger naar je boek.

Fijn weekend
Groetjes Ans

Juffrouw Waardvleugel zei

Vrouw, ik bewonder je precisie om historie te achterhalen en dat in te vlechten in je roman! Wat een werk zal dat zijn. Een mooie blog ook. Hoe krijg jij nou voor elkaar dat je foto's bij elkaar staan? Wat de Hobit betreft, een geweldige film vond ik het. Het einde spectaculair, inderdaad doet het denken aan het boek in de ban van de ring. Fijn weekend! Lieve groet