maandag 30 september 2013

Krantenberichten doen vaak wonderen



Momenteel een leuke opdracht aangenomen, namelijk om bij Welzijn Hoeksche Waard wat aciviteiten te ontplooien in het Seniorencentrum De Beijerkorf in Oud-Beijerland. Ik deed dat al voor De Gravin en in het verlengde daarvan zit ik in de redactie van Wegwijs, een mooi tijdschrift voor de senioren van Oud-Beijerland. Bij de culturele centra was behoefte aan wat nieuwe en originele activititeiten waar de inwoners op kunnen inhaken en op die manier elkaar kunnen ontmoeten en meedoen. Want dat is de insteek van de gemeente. Aan de hand van signalerend huisbezoek wordt er goed op de ouderen gelet. Ook bij eenzaamheid is men alert en in het vervolg daarvan is het dan leuk wanneer er van alles valt te beleven in beide centra. Alleereerst haalde ik de kranten onder het motto 'Een bakkie met herinneringen'. De inloop koffieochtend heb ik maandelijks aan het thema 'Herinnering' verbonden. We hebben er inmiddels één succesvol achter de rug. Er gingen ontzettend leuke, boeiende, maar ook emotionele herinneringen over tafel. Herinneringen waar ik overigens iets mee ga doen. Met de deelnemers hebben we besloten om alle herinneringen en illustraties, foto's te bundelen in een printed ond demand uitgave. Deze koffieochtenden met thema organiseer ik elke maand en heb nu al een leuk beginnend manuscript in mijn computer staan. Mooie herinneringen die de deelnemers al aan het papier hadden toevertrouwd. De herinneringen kunnen heel divers zijn. Soms is het een foto van een kind, echtgenoot, maar ook school, huwelijk, oorlog of watersnood. Daarnaast was er iemand die mij vertelde dat ze graag een fietsmaatje had, maar eigenlijk niemand voor haar 'fietskarretje' kon spannen. Ook met dit idee haalde ik de krant. En dat is leuk, want juist dan verspreidt het idee zich fantastisch. Mevrouw wilde een fietsmaatje, maar wilde niet dat er dan op een vast tijdstip iemand op haar stond te wachten. Vrijheid, blijheid en daar ben ik ook wel van. Dus een persbericht gemaakt waarin ik schreef dat ik fiets- en wandelmaatjes zocht die we dan op een lijst plaatsen. Mensen kunnen dan bij de Beijerkorf de lijst opvragen en mensen opbellen om te vragen of ze zin hebben om mee te gaan. Men kan dan op neutraal terrein verzamelen zoals bij de Beijerkorf, daar een kopje koffie drinken en bepalen waar de tocht of wandeling heen gaat. Ik zal bij de VVV nog wat leuke fiets- en wandelroutes halen voor hen die wat verder fietsen of wandelen dan het eigen dorp. En nu maar hopen dat mijn ideetjes een beetje beklijven en dat mensen er aan gaan deelnemen. Verder heb ik nog een leesclub in de pen, een wijnproeverij, een bliljartclinic en bijna tegen Sinterklaas een ouderwets avondje koekvergulden, een traditie waar al over geschreven werd in de Camera Obscura van Hilde brand (Nicolaas Beets) en waar Anton Pieck prachtige tekeningen van maakte. Ik zal jullie later meer over deze traditie vertellen. Lezers uit de Hoeksche Waard die mijn blog volgen kunnen zich als Fiets- of wandelmaatje aanmelden bij het secretariaat van de Beijerkorf, voor de koffieochtend met herinneringen kan men op 24 oktober a.s. van 10.00 tot 12.00 uur terecht in het Seniorencentrum De Beijerkorf aan de Jan Tooropstraat 6 te Oud-Beijerland. Neem je herinneringen mee en vertel ze onder een gezellig 'bakkie'. De mooiste komen terecht in het boekje getiteld 'Een 'bakkie' met herinneringen'. Wie ook zin heeft om lid te worden van een leesclub laat het even weten, want ik ben er al druk mee bezig. Mijn telefoonnummers 0186-576818.

1 opmerking:

La Maison zei

Geweldig Marja, jij raakt nooit uitgeput met je ideeën.
Koekvergulden deed ik vroeger met mijn oudste dochter toen ze klein was in het centraal museum in Utrecht.
Als ik er nu aan terugdenk was het voor mij iets bijzonders en voor mijn kindje gewoon knutselen.
Nu doe ik het met mijn kleinkinderen, ook leuk.

Lieve groet
Hermine