woensdag 30 oktober 2013

Een weekje thuiswerken, relaxen en van de herfst genieten....


Hoewel ik het de laatste tijd erg druk heb met mijn werk voor Welzijn Hoeksche Waard in het seniorencentrum De Beijerkorf in Oud-Beijerland is er toch ook nog wel een momentje van bezinning om te genieten van de herfst in mijn omgeving. Om het voor mezelf overzichtelijk te houden, hebben ik De Beijerkorf in drie gedeelten op gedeeld en me bedacht dat ik voor elke ruimte activiteiten moet opstarten. In het algemeen heb ik nu het project fiets- en wandelmaatjes opgezet, waarbij mensen die zich hier voor hebben opgegeven elkaar kunnen benaderen om te gaan fietsen of wandelen. Het startpunt is dan veelal De Beijerkorf. Vandaaruit kan men onder het genot van een kopje koffie besluiten waar heen de tocht zal gaan. Heel succesvol is de maandelijkse koffieochtend 'Een bakkie met herinnering', waarbij de mooiste herinneringen over tafel gaan die ik daarna opsla in de computer en waar we, mijn koffieklantjes en ik na verloop van tijd een leuk boekwerkje van gaan maken. Het manuscript bestaat nu al uit hele mooie en leuke herinneringen, waarbij ook vaak een foto als leidraad dient.  Daarnaast heb ik inmiddels een complete leeskring voor elkaar en gaan mijn gedachte al uit naar een tweede, dus wie zin heeft meld je aan bij de Beijerkorf of bij mij. Daarnaast heb ik voor de Crea-ruimte een aantal heel leuke workshops, waaronder het ouderwetse koekvergulden, en een cursusstempelen geregeld. Ik kom daar later in een apart blog nog op terug. Momenteel ben ik bezig met de zogenoemde Blauwe Kamer, die zijn naam dankt aan de gezellige met veel blauw gestoffeerde kamer, en die bestemd is voor de wat kwetsbare ouderen. Ik heb een leuke dag georganiseerd waarbij mijn bezoekers die dag verwend zullen worden met o.a. een lekkere lunch, een zentangle les en een boeklezing. Natuurlijk met een kopje koffie met iets lekkers. Zelfs vervoer wordt geregeld door onze vrijwillige chauffeurs. Hoe leuk kan het leven zijn!


Voor mezelf heb ik nu even een weekje werken thuis ingelast, want al dat georganiseer brengt een hoop administratieve zaken met zich mee. Na mijn tuinramp heb ik besloten om maar gewoon even van de herfst te genieten. Waarschijnlijk worden de bomen, die nu met de hand al van de takken zijn ontdaan met een levensgrote kraan van Takel Tuk uit de tuin gehesen en op de dijk gelegd, waar ze dan in plakjes en mootjes zullen worden afgevoerd. Daarna ga ik mijn tuin grondig bekijken en zonodig weer in model snoeien, al krijg ik bij het zien van alle schade pukkels en rode vlekken.

Van schilderen en schrijven komt momenteel niet zoveel, omdat de Beijerkorf nu even voor gaat en in november in De Gravin, het andere culturele centrum voor 55+ de zentangle lessen beginnen. Na een workshop geef ik daar nu een cursus van vier lessen. In de maand november geef ik ook een kindercursus bij de brede school in Strijen. Dus ik zit even niet zonder werk zullen we maar zeggen. Voor de ontspanning ga ik zeker nog één keer in de week met zus Karin in Rotterdam op stap en 's avonds naar de film. Ook mijn lunchuitjes met vriendin Gerda van Wageningen vinden nog steeds plaats. Vrijdag samen met haar naar Brabant om te lunchen en een museum voor moderne kunst te bezoeken.

Terwijl bulken we ook weer van het werk binnen de uitgeverij. Het boek over Rotterdam het oude Noorden vindt gretig aftrek en deze week komt het volgende boek alweer uit over de RTM Stoomtram en al zijn stationnetjes. Direct daarna verschijnt het boek over Oude Tonge waar vooral de Watersnoodsramp waarmee het dorp ooit zo hard werd getroffen een belangrijk item is. Maar vooral ook hoe het dorp zich na de ramp ontplooide, hoe de inwoners de rommel ruimde en het dorp weer opbouwde. Kortom, echtgenoot en ik hebben de taken altijd keurig verdeeld. Ik de tekst van het manuscript, hij de layout van het boek, vervolgens scan ik de meer dan 200 oude foto's en repareer hier en daar wat aan de beelden. Ik fotografeer voor de omslag en zoek daarvoor uit een serie de meest geslaagde uit. Na de drukproeven en het drukken gaat het hele spul naar de binder en dan verschijnt de grote vrachtwagen bij onze boekenloods. Dan kan het verkoopwerk beginnen, een taak van echtgenoot. Brieven naar de boekhandels, administratie en het inpakken van de bestellingen. Voor mij geldt het werk van de PR, een uitreiking voorbereiden, persberichten, persfoto's en persexemplaren versturen.

Kijk en dan is het o zo lekker om effe lekker te genieten van ons concert in De Doelen en ons etentje met vrienden, de lunch met de redactie van Wegwijs het tijdschrift waar ik in de redactie zit, een lunch met vriendin Gerda, dagje uit met zus Karin en 's avonds gewoon even lekker onderuit bij de open haard met een boek. Wanneer de drukte voorbij is, ga ik weer schilderen, want ik ben gevraagd om in het voorjaar met een nieuwe serie schilderijen in het Nationaal Landschap Centrum te exposeren. Gaat goed komen. Verder, als we even tijd hebben, duik ik met Sija Spruit uit Heinenoord het Streekmuseum in om ons te verdiepen in het leven van de voomalige bewoonsters van het Hof van Assendelft, Sara Louisa du Faget van Assendelft. In het hof is nu het streekmuseum gevestigd. Samen pluizen we de archieven uit om de baronesse tot leven te wekken. Dat lukt ons overigens aardig, hetgeen ooit nog wel eens tot een mooie tentoonstelling in het Streekmuseum zal leiden wanneer we ons werk bij de conservator Belle v.d. Berg zullen neerleggen.

Hopelijk heb ik met dit blogje een beetje een excuus aangevoerd waarom ik niet zoveel bezoekjes meer afleg bij jullie, mijn lieve bloggers. Ik vraag even jullie geduld, want ooit gaat het er zeker weer van komen. Ben vaak al trots dat ik de tijd gevonden heb om weer wat op mijn blog te zetten en om mijn trouwe volgers op de hoogte te houden van mijn wel en wee, maar jullie zijn niet uit mijn hoofd en zeker niet uit mijn hart!

2 opmerkingen:

Ans van Ispelen zei

Je hoeft je duidelijk niet te vervelen,Marja.
De rustpunten die je noemt,zijn met al die drukke bezigheden dan wel nodig,denk ik.

Groetjes Ans

Anoniem zei

Mooi foto's heb jij hier.